За вестниците във вчерашно време


Грозна картинка е по Коледа и Нова година да няма грам сняг. Празничната украса стои особено безсмиселно върху голите клонаци на дърветата. В един от тези дни, ще уточня – вторник, влизащи в рамките на празничния край на годината, се нацепвам в магазинче, бледа имитация на отражението на така наречената книжарница. Да добавя, че действието се развива в един малък град в щата Делиормана, Би Джи. Причината за инвазията ми е желанието ми да се снабдя с брой на български популярен седмичник, който си го купувам на хартия веднъж годишно.

Та, краткият разгов с жената зад щанда е следния:

– Добър ден, имате ли брой на вестник „…………….“ (няма да му споменавам името, няма да му правя реклама). 

– Всички вестници са от вчера! – отговори тя.

Празният ми поглед обходи в търсене на желаното издание стелажа, на който бяха наредени 15 различни вестникарски заглавия, предимно жълти и предимно притежание на един „млад и преуспял“ човек.

Да, всички вестници са от вчера, защото стелажът с вестници днес е заприличал на щайга с картофи – кални, кафяви, ще ги обелиш, а вътре всякакви нюанси на жълто. Спомням си, как по филмите за събития от средата на 20 век малки вестникарчета крещяха заглавията на водещите статии и хората се тълпяха да си купят пълния с гръмки заглавия депеш. Сега, в тази бледа имитация на отражението на така наречената книжарница, в един малък град, в щата Делиормана (Би Джи), жената зад щанда нямаше тотално никаква представа какво предлага. За нея вестниците просто бяха от вчера. Да, те са от вчера, поради няколко причини, но ще се концентрирам върху две от тях: парите, който се изсипват за лъскане на даден имиджи, но предимно за клепане на врагове с л*йна; а другата е свръхегото на някои от пишещите.

Ако преди години имаше много партийни вестници, то сега си има огромна партида от заглавия, принадлежащи на една сериозна олигархична структура. Съдържанието в тези издания се определя от едни „млади и преуспели“ хора с „възвишен“ морал и „дълбоко загрижени“ за KLETA MAJKA BALGARIA. Това съдържние така е отблъсноло немалко хора, като за тях всички вестници са просто едни кухи заглавия с много шарени първи страници и … от вчера.

Заличаванете на хартиените вестникарски заглавия се гарантира от свръхегото на масата драскачи в тези медии. Себизтъкването в комбинация с пресолена псевдонеповторимост и дразнещо оригиналничене, може да накара всеки читател да се почувства тъпа грешка на природата. Всъщност пишещите с крещящо его все повече избират интернет пространството, защото там има по-голяма вероятност да съберат повече читатели, които да им се възхищават и да им чешат егото.

Между другото интернет е също съществен фактор за загиването на хартиените издания, но това е част от еволюцията на медиите…сори. Просто това сериозно технологично явление направи така, че всичко да се случва сега и на момента. В подобна ситуация вчерашната добре о*кана преса е излишна, а дори е и опасно вредна.

P.S.

Весело посрещане на новата година! 🙂

Advertisements

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s